Tuesday, April 19, 2011

MoOd KaCau BilaU (PMS)

Mood Kacau Bilau = mood tunggang terbalik = mood x stabil....

Bagi sesetengah perempuan mungkin akan rase same cam ape yg aku rase rinie... ape aku wat sume serbe x kene... orang x cari pasal, aku yg carik pasal... cian kat orang... "saya mintak hampun bebanyak yer".. (harap dimaafkan).. kuikuikui....

x cukup tido leh buat aku rase x selesa yg amat... sakit badan leh buat aku naik hangen x tentu pasal.. silap perbuatan leh buat aku sedih sgt2... huhuhuhu..

Ada sedikit info berkenaan dgn "Penyakit bulanan" Seorang Perempuan @ women:
moh le kite bace ye...

Aduhhhh.. sakit kepala..
PMS (Sindrom Premenstrual)

Sampai hati wat kat orang camnie... ishk..ishk
Sindrom Premenstrual (PMS) adalah kombinasi dari gangguan emosi, fizikal, psikologi, dan mood yang berlaku selepas ovulasi seorang wanita dan biasanya berakhir dengan timbulnya aliran menstruasi. Gejala-gejala yang berkaitan dengan berkenaan dgn hati yang paling umum adalah lekas marah, kemurungan, menangis, oversensitivity, dan ayunan suasana hati dengan berbolak kesedihan dan kemarahan. Gejala fizikal yang paling umum adalah keletihan, kembung, nyeri payudara (Mastalgia), jerawat, dan perubahan nafsu makan dengan memakan makanan.

Bentuk yang lebih parah dari PMS, yang dikenali sebagai gangguan dysphoric premenstrual (PMDD), juga dikenali sebagai gangguan fasa luteal akhir dysphoric) terjadi pada sejumlah kecil perempuan dan menyebabkan hilangnya fungsi yang nyata kerana gejala yang luar biasa berat.

Apa yang menyebabkan PMS?

PMS tetap merupakan teka-teki kerana gejala luas dan kesulitan dalam membuat diagnosis tegas. Beberapa teori telah dikemukakan untuk menjelaskan penyebab PMS. Tak satu pun dari teori ini telah terbukti, dan rawatan khusus untuk PMS sebahagian besar masih tidak mempunyai asas sains yang kuat. Sebahagian besar bukti menunjukkan bahawa PMS hasil dari perubahan atau interaksi antara kadar hormon seks dan bahan kimia otak yang dikenali sebagai neurotransmitter.

PMS tidak muncul secara khusus dikaitkan dengan faktor-faktor keperibadian atau jenis keperibadian tertentu. Demikian pula, sejumlah kajian telah menunjukkan bahawa stres psikologi tidak berkaitan dengan tahap keparahan PMS.
    ...................tidak tahu lagi apakah sebabnye...
Hrmmmm... mcm mana nie??....

(diambil dari: http://www.medicinenet.com/premenstrual_syndrome/article.htm, tanslated by google)

Sekadar maklumat untuk dikongsi bersama.

No comments:

Post a Comment